Porsgrunn FilmFest 2018 fant sted 3., 5. og 7. oktober – i 2018 for fjerde gang. Dette var det første året der nesten hele festivalen fant sted på Ælvespeilet.

 

HOVEDPROGRAM

ONSDAG 3.10 – RIP/Sort&Blå scene
Det fremmede + konsert med Lasse Marhaug

FREDAG 5.10 Sal 3 – Ælvespeilet 
Sørnorsk Filmsenter – 10-års jubileum

SØNDAG 7.10 – Ælvespeilet/Filmsentret Charlie

Kl. 12:00
Heavy Trip
Gavagai

Kl. 14:00
Den andre siden av håpet
Sameblod
Hva vil folk si*

Kl. 16:00
The Killing of a Sacred Deer
Savnet
Revenge*

Kl. 19:00
Colossal
Moonlight

Kl. 21:00
A Ghost Story
The Rules of Everything

* vises på Filmsentret Charlie

FilmFest Kick-Off
I tillegg til hovedprogrammet, ble det onsdag 3.10 et lite kick-off arrangement, med visning av filmen «Det fremmede» av det mexicanske stortalentet Amat Escalante, som vant regiprisen i Venezia for denne filmen. Filmen introduseres av Lasse Marhaug, som har gjort lyd og musikk, og som også vil spille en konsert basert på lydarbeidet til filmen, etter visningen. Arrangementet vil finne sted på Sort & Blå scene, Rockeklubben i Porsgrunn, som i alle år har vært en viktig samarbeidspartner til filmfestivalen. Festivalen har også i alle år hatt et fokus på filmer med en sterk musikalsk profil. Se filmens trailer her.

Sørnorsk Filmsenter 10 år
Fredag 5.10 huset FilmFest Sørnorsk Filmsenters 10års-markering. Dette er en mønstring av filmer og filmskapere som filmsentret har finansiert og støttet siden Telemark ble med i filmsentrets satsing. Det vil bli foredrag og filmvisninger hele dagen i sal 3 på Ælvespeilet Kulturhus. Det er Sørnorsk Filmsenter selv, ved leder Kirsten Bonnen Rask, som vil kuratere disse visningene. Dette arrangementet var særlig rettet mot barn og unge fra Meierigården. Les hele programmet på FaceBook.


SAMARBEIDSPARTNERE

FilmFest nyter godt av gode samarbeidspartnere: Fra og med i år flyttet FilmFest inn i Ælvespeilet kulturhus, og disponerer der to saler under arrangementet. Ælvespeilet åpnet dørene i 2013, og er et topp moderne kulturhus der også mulighetene for filmvisninger er lagt godt til rette for. Kulturhuset er også svært behjelpelige med avvikling og også markedsføring i forkant av arrangementet. Det lokale Filmsentret Charlie stilte som vanlig sal 5 til rådighet for to visninger, og Rockeklubben i Porsgrunn er også samarbeidspartner og klargjorde Sort & Blå scene til kick-off med film og konsert. Elvespeilet mat og vinbar ordnet med subsidisert festivalmåltid og stod for gratis kaffe og popcorn.

FilmFest 2018 ønsker å få takke Kulturhuset Ælvespeilet, Filmsentret Charlie og Rockeklubben I Porsgrunn for hjelp og støtte
Logo_elvespeilet_web Chrlie_web   RIP_web

FilmFest 2018 ble støttet av Norsk Filminstitutt, Telemark Fylkeskommune og Porsgrunn Kommune

zo6knno5     telemark-fylkeskommune-logo-shv    PK_web

FilmFest takker våre støttespillere og sponsorer
header.1479387794803.1479387794000  Filmklubb_web        Thure_web     Gapopp_web    Einherje_web


PROGRAM – FILMFEST 2018

Filmoversikt 2018

PROGRAMOMTALER

ONSDAG 3.10 – Sort & Blå scene kl. 19:00

FilmFest Kick-Off: Det fremmede + konsert med Lasse Marhaug

Originaltittel: La Región Salvaje
Regi: Amat Escalante. Mexico 2016. 98 min. Distr: Mer film
NB: Filmen er tekstet på engelsk
Se filmens trailer her

Regissør og manusforfatter Amat Escalante har alltid sett på de mørke sidene ved det mexicanske samfunnet i sine filmer. For sin forrige film Heli vant han prisen for beste regi i Cannes. Med Det fremmede går han i en ny retning og blander inn science fiction og horror-elementer i en ellers realistisk fortelling. Resultatet er en både pirrende og voldsom film om naturens sterke drifter ovenfor samfunnets normer og undertrykkelse av den frie seksualitet.

Det fremmede var en av de mest omdiskuterte filmene på Venezia filmfestival, hvor Amat Escalante igjen vant prisen for beste regi. Filmen utspiller seg i Guanajuato, som er den mest katolske og konservative regionen i Mexico. Regissør Amat Escalante er herfra og inspirasjonen til filmen kommer fra to hendelser i området – en kvinne som ble selv ble anklaget da hun ble forsøkt voldtatt og en avisartikkel som trykket bilde av liket til en ung mann med overskriften «Soper funnet druknet». Sinnet Amat Escalante følte over holdningene i disse sakene utløste ideen til Det fremmede . Escalante har tidligere laget realistiske filmer, men følte med denne filmen at det måtte komme noe større, noe utenifra for å skape endringer i samfunnet.

Amat Escalante ble født i 1979 og er en selvlært som filmskaper. Han begynte å lage filmer allerede når han var 15 år og i 2005 fikk hans første spillefilm Sangre premiere på Cannes filmfestival. Hans to neste filmer, Los Bastardos og Heli, ble begge vist på kino i Norge.

KONSERT

Musikken i filmen er laget av norske Guro Moe og Lasse Marhaug, i samarbeid med Martin Escalante. Den skrevne musikken er komponert av Moe, mens Marhaug har gjort lydarbeid og elektroniske passasjer.  Til denne visningen vil Lasse Marhaug først fortelle om arbeidet med lyd og musikk som en introduksjon til filmen. Etter konserten spiller han en konsert, basert på lydarbeidene fra filmen.

Lasse Marhaug har siden tidlig 1990-tall vært en av de mest aktive artistene på den norske støy/eksperimentelle musikkscenen, med utstrakt konsertvirksomhet over hele verden. Som utøver og komponist har har medvirket på over 300 utgivelser, i tillegg til lyd og musikk til en rekke filmer og sceniske arbeider så som dans, teater, performance og i kunstneriske installasjoner. Han har også arbeidet som produsent og lydtekniker, foruten å selv organisere konserter og promotere andre artister. Marhaug driver også plateselskapet Pica Disc og forlaget Marhaug Forlag. Marhaug bor i dag i Oslo, der han arbeider som grafisk designer.   

«Forvent det uventede… Uforlignelig blanding av familiedrama, sex og aliens. Årets hittil mest originale film» – Adresseavisa

«En vakker, pervers blanding av David Cronenberg, David Lynch og Pedro Almodovar» – Information

«Dark and wonderful… Brilliant, frightening, hyper-real erotic mystery … a Lynchian drug trip that lingers long after viewing» – The Film Stage

FREDAG 5.10 – Ælvespeilet – fra kl. 15:00

Sørnorsk Filmsenter 10 år

15:00 – 16:15 Film for barn og unge
Min familie – når noen er fattige (Regi: Torgeir Kalvehagen, Filmplot AS 2017, 25 min)
Dans for livet (Regi: Erlend Eirik Mo, Sant & Usant 2015, 30 min)
Skulk (Regi: Jonas Grimeland , Grim film 2015, 16 min)

16:30 – 17:15 Kortfilmprogram
Samtalen (Regi: Daniel Paida Larsen, Daniel Paida Larsen Produksjoner ÅR, 11 min)
MUNCH in 81 sec (Regi: Odd G. Iversen, Atomfilm AS 2106, 81 sek.)
Flightmode (Regi: Liv Mari Mortensen , Fenomen tv, film & scene 2018, 15 min)
The Outing (Regi: Helene Kjeldsen , CFC Norge AS 2015, 11 min)
Filmdans 3 (Regi: Tom Løberg, Vepz Media 2012, 5:30 min)

17:15 – 18:10 Kule Kurt
Regi: Pål Winsents, Fenomen TV, Film & Scene 2018, 72 min

18:30 – 19:00 Humaninmotion
– performance v/Ingebjørg Torgersen
Heddas natt (Regi: Ingebjørg Torgersen , Film, teater & trær 2015, 13 min)

19:00 – 19:45 Finanseventyret
Regi: Oddvar Einarson , Christiania Film Co AS 2012, 58 min

20:00 – 21:15 Sammen om drømmen
Regi: Daniel Fahre , Fenomen tv film og scene 2017, 72 min

21.30-23.00 Saga
Regi: Jørn Steen, Einherje film AS 2016, 88min

SØNDAG 7.10 – Ælvespeilet/Filmsentret Charlie

A GHOST STORY
Regi: David Lowery. USA 2017. 92 min. Distr: Bergen Internasjonale Filmfestival
Se traileren her

En avdød mann kommer tilbake til hjemmet sitt, kledd i et hvitt laken, for å passe på sin etterlatte kone. Men i sin nye tilstand tvinges han til passivt å være vitne til hvordan livet han kjente og kvinnen han elsker, sakte men sikkert glir fra ham. David Lowrys film – med Casey Affleck og Rooney Mara i hovedrollene – er en kosmisk reise gjennom minner og historier, der livets uutsigelige spørsmål leder mot en sterk fornemmelse av eksistensens storhet. ”It exists in an eerie cinematic in-between, and is completely unlike anything else you’ll see this year.” – Robbie Collin, The Telegraph

COLOSSAL
Regi: Nacho Vigalondo. USA 2016. 110 min. Distr: Brightlight Pictures
Se traileren her

Gloria – spilt av en strålende Anne Hataway – er arbeidsledig, på god vei til å bli alkoholisert og blir dumpet av kjæresten. Hun tvinges til å flytte tilbake til hjembyen, og blir her raskt klar over at et kjempemessig vesen som raserer storbyer i Asia på en eller annen måte er forbundet med henne og hennes valg. Colossal er en film som motsetter seg alle forsøk på å bli satt i bås: På samme tid beksvart komedie og monsterfilm, er det også en overraskende rørende film om misbruk, avhengighet, dårlige vennskap og om det å tørre å ta et oppgjør med seg selv.  ”It’s a sci-fi/horror/psychodrama/comedy/thriller /revenge/romance film – and that jumble of a description not only works, it does so in spectacular fashion.” – Peter Howell, Toronto Star

DEN ANDRE SIDEN AV HÅPET
Regi: Aki Kaurismäki. Finland 2017. 101 min. Distr: Arthaus
Se traileren her

«Bare en stor kunstner kan skape en film som både er komedie, satire og tragedie på én og samme tid,» uttalte Berlinale-juryen da Aki Kaurismäki vant Sølvbjørnen for beste regi for denne filmen. En syrisk flyktning og en finsk handelsreisende er begge på søken etter et bedre liv, og en dag møtes de ved en tilfeldighet i Helsinkis asfaltjungel. To ulike mennesker tar springfart inn i en ny og ukjent verden. Aki Kaurismäki er en av Europas mest anerkjente filmskapere og en stor publikumsfavoritt, og Den andre siden av håpet er en hjertevarm og sjarmerende film om ulike menneskeskjebner og uventede vennskap – med melankolske og musikalske undertoner, som alle regissørens fans vil gjenkjennende trampe takten til.

GAVAGAI
Regi: Rob Tregenza. Canada/Norge/Tyskland 2016. 90 min. Distr: Proper Film
Se traileren her

Rob Tregenza har markert seg som en av vår tids mest egenartede regissører. I Gavagai får han utløp for to av sine store lidenskaper, det fysiske filmmediet – denne er som alle hans andre filmer skutt på 35mm – og Tarjei Vesaas. Inspirert av den melankolske lyrikeren er Gavagai i sin helhet innspilt i Norge, og vi befinner oss i et univers hvor naturens skjønnhet, den fysiske attråen, lengselen og døden hele tiden kjemper om retten til å være herre. «Through its subtle treatment of the twists and turns of individual loss, Gavagai stands as both a remarkable homage to an important figure in Scandinavian literature and a humor-tinged journey into the underworld of grief. » – J. M. Tyree, BFI Film Classics

HEAVY TRIP
Regi: Jukka Vidgren, Juuso Laatio. Finland 2018. 92 min. Distr: Making Movies Oy
Se traileren her

Tulo forsøker å overkomme sin angst ved å lede det ukjente finske metalbandet Impaled Rektum til den hotteste metal-festivalen i Norge. Det blir en mildt sagt begivenhetsrik tur, som inkluderer gravrøving, en tur til Valhall, en væpnet konflikt mellom Norge og Finland og selvsagt masse heavy metal. En varm, hysterisk og morsom hyllest til kulten rundt metal-sjangeren. ”Part let’s-get-it-together band saga and part road movie … a rollicking romp.” – Deborah Young, Hollywood Reporter

HVA VIL FOLK SI
Regi: Iram Haq. Norge 2017. 106 min. Distr: Mer film
Se traileren her

Hva vil folk si er et rørende og intenst drama om det vanskelige forholdet mellom en far og en datter. Dette er den andre spillefilmen til regissør og manusforfatter Iram Haq, som har høstet strålende mottakelse fra så vel publikum som internasjonal presse. Haq har laget en film om det å tørre å ta egne valg, og har mestret å fortelle historien på en måte det er umulig å ikke bli sterkt berørt av. Haq ble i august tildelt Film & Kinos ærespris Aamot-statuetten for filmen. «En nydelig, troverdig, velspilt, aktuell og viktig film» – Stavanger Aftenblad. «En triumf for filmskaper Iram Haq» – VG

MOONLIGHT
Regi: Barry Jenkins. USA 2016. 110 min.  Distr: Selmer Media
Se traileren her

Moonlight vant tre Oscar-statuetter, deriblant for beste film. Dette er et grensesprengende og intimt portrett av en ung svart manns liv fra barndom til voksen alder i et tøft strøk i Miami. Filmen følger hans kamp gjennom tre perioder i livet, for å finne sin plass i verden. Regissør Barry Jenkins makter å lage en tidløs historie om menneskelig kontakt og om de øyeblikk, mennesker og krefter som former våre liv og gjør oss til den vi er. I en manns historie får vi et bemerkelsesverdig innblikk inn i livet til mennesker som vi eller sjelden ser på film. ”A visually ravishing portrait of masculinity. A profoundly moving film. ” – Peter Bradshaw, The Guardian

REVENGE
Regi: Coralie Fargeat. Frankrike 2017. 108 min. Distr: Another World Entertainment
Se traileren her

”Why do women always have to put up a fight?” Coralie Fargeat er en sterk stemme i en ny bølge med kvinnelige regissører innenfor skrekkfilmsjangeren. Hennes oppsiktsvekkende og imponerende debutfilm ble skamrost av en samlet kritikerstand, og er en hevnfortelling fortalt med stilsikkerhet, en god dose mørk humor og feministiske undertoner. Dette er en visuell godbit, badet i blod og neon, som  «treffer #metoo-tidsånden med en rasende kraft, og føles som den filmen vi fortjener akkurat nå.» – Dagsavisen. «En av årets beste filmer og et «must see» på kino!» – Kinomagasinet. «Det hyperstiliserte blodbadet REVENGE er et must for fans av ekstrem fransk horror.» – Montages. «Revenge treffer #metoo-tidsånden med en rasende kraft, og føles som den filmen vi fortjener akkurat nå.» – Dagsavisen

SAMEBLOD
Regi: Amanda Kernell, Sverige 2016, 113 min, Distr: Nordisk Film
Se traileren her

Sameblod utspiller seg i dagens Sverige og på 1930-tallet. Elle Marja går på samisk internatskole. Etter at det gjøres rasebiologiske undersøkninger bestemmer hun seg for å bryte med sin samiske identitet og bli svensk. Det viser seg å være mye vanskeligere enn hun trodde. Filmen har vunnet en rekke internasjonale priser, blant annet den prestisjefylte Lux-prisen – Europaparlamentets egne filmpris – og fikk i fjor Guldbaggens publikumspris. ”Sameblod er en fullkommen leksjon i ydmykelse,” – Natt & Dag.

SAVNET
Regi: Andrey Zvyagintsev. Russland/Frankrike 2017. 127 min. Distr: Arthaus
Se traileren her

Zhenja og Boris går gjennom en vond og bitter skilsmisse. Begge er allerede i gang med sine nye liv, med nye partnere. De vil ha en helt ny start – selv om det betyr at deres 12 år gamle sønn Aljosha ikke passer inn. En dag forsvinner han. ”Savnet” var en av favorittene i hovedkonkurransen i Cannes. Ikke uten grunn beskrives Zvjagintsev som en moderne Bergman og han vant juryens pris for filmen. Filmen ble også nominert til Oscar. FilmFest har tidligere vist ”Leviatan”, og med et nytt mesterverk befester han posisjonen som en av vår tids store filmskapere. ”Nelyubo (Savnet) is about a state of mind, a lament, an indictment of crimes against the human spirit.” – David Edelstein, New York Magazine/Vulture

THE KILLING OF A SACRED DEER 
Regi: Yorgos Lanthimos. USA 2017. 121 min. Distr: Norsk Filmdistribusjon
Se traileren her

Et grøsserdrama fra regissøren av den snedige «The Lobster». Igjen med Colin Farrell i hovedrollen, nå som en kirurg som later til å ha alt: En vakker og dyktig kone (Nicole Kidman), veloppdragne og hengivne barn, et overdådig og utsøkt smakfullt hus. Men livet kollapser når barna rammes av en mystisk sykdom som legene verken kan forklare eller behandle. Lanthimos er også her tro mot det universet han presenterte for oss i The Lobster: En verden som på overflaten ligner vår egen, men som stadig avslører bisarre og fascinerende sider. «En av årets aller beste filmer.» – Stavanger Aftenblad. «Yorgos Lanthimos som en av Europas mest spennende regissører akkurat nå.» – Filmpolitiet

THE RULES OF EVERYTHING
Regi: Kim Hjortøy. Norge 2016. 87 min. Distr: Arthaus
Se traileren her

Kim Hiorthøys første spillefilm er en leken komedie om liv, død og atomer. Storm er ti år. Når faren hennes forsvinner, begynner moren hennes å lage instruksjonsfilmer med en østeuropeisk selvhjelpsguru. Overlatt til seg selv må Storm bestemme seg for hvilke regler tilværelsen kan kokes ned til for at ikke verden skal falle helt sammen. Hiorthøy er velkjent som illustratør og grafisk designer, så vel som musiker og filmfotograf. I sin første spillefilm har han gjort en leken komedie som vakkert og filosofisk tar for seg liv og død og relasjoner. Med en blanding av humor og absurditet blir dette en filmopplevelse utenom det vanlige. ”Strålende idékomedie fra Kim Hiorthøy” – Jon Inge Falden, Dagbladet